World Voice Day 2024

Het is vandaag World Voice Day, de dag waarop er (nog meer) aandacht uitgaat naar het belang van een goede stem. Ik geef toe dat ik daar elke dag en elke week al aandacht aan geef met mijn cliënten, maar op World Voice Day wordt het nog breder gedragen door allerlei stemprofessionals van over de hele wereld.

Dit jaar is het thema “Resonate, Educate, Celebrate”, oftewel: “Resoneer, Leer, Vier”. Ik heb er even over nagedacht wat dit motto voor mij betekent en hier wil ik je graag deelgenoot van maken.

Resonate

Zoals ik eerder al schreef is resonans ontzettend belangrijk voor een goede stem. Resonantie is het trillen van lucht in een bepaalde ruimte en door de resonantie die je gebruikt en de plaatsing van die resonantie klinkt je stem zoals die klinkt. Maar dat is niet het enige. Jouw stem resoneert ook bij een ander, komt binnen bij die ander en geeft een reactie. Dat kan zowel fysiek (geluidsgolven vanuit jouw bron bereiken het oor van de ander) als emotioneel. Ook de woorden die je zegt en hun betekenis kan bij de ander resoneren en zorgen voor een reactie.

Educate

Dit is voor mij een van de belangrijkste elementen in mijn behandelingen. Jij als cliënt leert mij hoe het is om met jouw stemprobleem om te gaan, welke effecten de oefeningen hebben en waar je op stemgebied nog tegenaan loopt in je dagelijkse leven. Dit is informatie die voor mij van onschatbare waarde is, want daarmee kan ik jou de juiste oefeningen en informatie geven.

Natuurlijk is het ook mijn taak om jou te leren hoe het voelt om je stem op een goede manier in te zetten, welke technieken je daarvoor kunt gebruiken en hoe je die technieken zo in je leven integreert dat het voor jou tweede natuur wordt om op deze manier te praten. Ook het herkennen van de allereerste signalen van stemproblemen krijgt aandacht, want hoe eerder je ingrijpt, hoe minder last je zult ervaren. Daarnaast leer ik je ook te analyseren hoe het komt dat je bepaalde stemklachten krijgt, want daardoor kun je zelf de beste keuzes maken voor jouw stem.

Ook in mijn blogberichten probeer ik jou als lezer mee te nemen in het stukje adem en stem. Ik probeer je te prikkelen, je te laten nadenken over je eigen stem en ik geef je informatie over hoe je stem werkt, wat er mis kan gaan en hoe een behandeltraject in elkaar steekt.

Celebrate

Waarom doe ik al de bovenstaande dingen? Omdat het voor mij echt een feestje is om met jouw stem aan het werk te gaan! Ik vind niets heerlijker dan samen met jou sleutelen aan je geluid, net zolang tot jij blij bent met je stemgeluid. Dat maakt het voor mij zo leuk om mijn werk te doen en dat maakt dat ik fluitend naar mijn praktijk ga en ook weer fluitend thuiskom.

En als we dan het gewenste resultaat bereikt hebben? Dan vier ik een klein feestje omdat het weer is gelukt!

Resoneert dit bericht bij jou en wil je ook aan je stem komen werken? Neem dan gerust contact met me op!

Plaats een reactie